De impact van jongeren achter de schermen
Door: undefined | 27 Oct. 2025
Het Stedelijk neemt sinds 2008 jaarlijks 15 nieuwe Blikopeners aan. Blikopeners zijn open minded Amsterdamse jongeren, die een jaar lang met kunst en design in het museum werken om de blik van het publiek en personeel te openen.
Inmiddels zijn de Blikopeners niet meer weg te denken uit het museum, maar dat was in 2008 wel anders. Het Stedelijk Museum was de eerste in Nederland die op deze manier aan de slag ging met het grote vraagstuk: 'hoe bereiken we jongeren?'.
Het Blikopenersprogramma is gebaseerd op de methode peer education: de overdracht van kennis, ervaring en motivatie door leeftijdsgenoten. Het lukte sindsdien om jaarlijks een groep van circa 15 Amsterdamse jongeren met heel verschillende achtergronden een betaalde bijbaan als Blikopener te geven. De groep geeft rondleidingen en organiseert evenementen. Daarbij werken ze intensief met elkaar en andere collega's in het museum samen. Om jong publiek aan te spreken, zijn er ook jonge stemmen achter de schermen nodig. Daar zijn wij het als Museumnacht roerend mee eens.
Na zo veel succesvolle jaren, was er in 2024 ruimte voor een langetermijn impactonderzoek. Wat heeft deelname aan het programma voor de oud-Blikopeners betekent en hoe werkt dit door in de wereld waarin zij inmiddels werken? En met welke handvaten kunnen andere culturele instellingen of musea zelf aan de slag met jongerenprogrammering? Je leest het in de pdf hieronder.